SETT2013 – Sofia Knuppel & Katarina Breiding

Pedagogernas nya och hållbara roll

20130418-090201.jpg

20130418-090350.jpg

Utgångspunkt i att prioritera digital kompetens var Sofias och Katarinas ingångsvinkel. Leda, visa, dela och coacha var begrepp som snabbt dök upp. Nyckelpersoner tillsattes och är en viktig del i ett lyckat utvecklingsarbete på den enskilda skolan. Exempel från Micke Gunnarssons föreläsning där ett ägg måste kläckas inifrån för att leva vidare. Samma process gäller för ledningen och ledandet på den enskilda skolan.

Glasbergsskolan satte upp en handlingsplan med effektmål. En plan, att delge varandra och att ta del av andra, involvera elever var viktiga byggstenar i handlingsplanen.

Glasbergsskolan

Hur kan vi visa att vi har ett hållbart tänk? På Glasbergsskolan var ett av de första digitala verktygen Unikum. Det fick tankarna kring att det är viktigt att se helheten och inte verktygen som det viktiga. Målet och helheten viktigt. Man startade med att titta på förmågorna och så småningom the Big five (6). Viktigt att ge tid för diskussion på skolan kring begrepp och verktyg som används.

I den senaste grundskoletidningen finns ett reportage kring skolans arbete. Den finns dock inte digitalt :-).

Målsättning, formativ bedömning, förmågor och Unikum var begrepp som tydliggjordes genom att visa sitt lärande.

20130418-092601.jpg

I tre år har man försökt att vända trenden med att våga och vilja dela med sig. De använder sig av och lärarna försöker använda sig av bloggar för att dela med sig. Det kan vara allt från uppgifter, redovisningar, bra lektioner mm. Nu försöker man dela med sig ”worldwide”. GNU är ett sådant nordiskt projekt. Idag visar de flesta exempel på sina lärprocesser. Det är nu efter tre års arbete som man börjar skörda frukterna av ett medvetet arbete.

Ett måste att se: deras elever som gör en Hairheart

Hur skall jag som ledare möta alla förändringar och nyheter. Coachning är ett central begrepp!

20130418-094143.jpg

Öppna frågor och alla människor har det inom sig. Viktigt med ett coachande förhållningssätt. Idag jämfört med tre år sen har man sett en rad förändringar i verksamheterna, typ klassrum/mobilt arbetsplats, loggbok/blogg mm…. Men vad händer sen?

Stefan Thorvaldsson, 18 april -2013

Annonser
Categories: IKT | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: