Når vi ut med information, tips och idéer? (Datastudion)

cropped-hstd41.jpg

För att nå ut med information till våra pedagoger använder vi olika informationskanaler. Huvudspåren är Fronter och Intranätet, men dessa kompletteras med bl.a. en blogg (webbsida), en Facebook-sida och en Youtube-kanal.

Datastudions blogg: www.datastudion.wordpress.com
Resurscentrum Kärnhusets Facebooksida: https://www.facebook.com/Karnhusethstd
Datastudions Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/ITinstruktionerBUF

_____________________________________________________________________________

Datastudions blogg – Bloggen riktar sig till pedagoger inom BUF

Sedan uppstarten i fjol (april 2013) har vi haft 2580 besök på bloggen. Vi har 17 följare och bloggen har visats i 21 länder. Bästa dagen var den 16 januari 2014 då vi hade 177 besök och totalt var januari 2014 bästa månaden med 570 visningar. Inlägget med mest visningar hittills är ”Teach Meet – IKT-inspiratörerna” som har haft 324 visningar.
Främsta sättet att nå bloggen har varit via sökmotorer (507), Facebook (161) och från epost.utb.halmstad.se (111).
Under 2013 (från april) hade vi 1606 besök och hittills under året (till 10 mars, -2014) har vi haft 974 besök.

Resurscentrum Kärnhusets Facebook-sida

Sedan uppstarten i april, -2013 har vi fått 169 st följare. Flest inloggningar görs 21:00 spritt över veckans dagar. Besökarna är 77% kvinnor och 21% män ((:-)). Genomsnittlig räckvidd för inläggen baserat på kategorier är för bilder 254, länkar 99 och statusuppdateringar 77 st. Toppnoteringen har varit 691. I år har de mest sedda artiklarna handlat om ”Johanna Kristenssons blogg” och ”IKT bland våra skolledare”. 

Datastudions Youtube-kanal

Sedan starten har 55 filmer publicerats. Dessa kan vara rena instruktioner, föreläsningar eller producerade videos. Totalt har filmer visats 2781  ggr sedan starten. De flesta klippen visas direkt från Youtube (79%) eller från inbäddat innehåll (16%). I år kan vi se en stegring av frekvensen för inbäddat innehåll (24%). Mest sedda film under 2014 är Charlotta Karlsson föreläsning kring ”Flippat klassrum” som setts 236 ggr. Bästa klippen någonsin är ”Att ladda upp bilder från kamera eller minneskort” (439 visningar) och ”Ditt kontaktkort och byta lösenord i Fronter” (438 visningar). Det är 54% kvinnor som ser klippen och 46% män. Klippen har nått ut i 25 länder och 94% av inläggen visas i Sverige.
Vanligaste verktygen för att se på klippen är en dator (86%), surfplatta (10%), mobil (6%) och TV (0,3%).

________________________________________________________________________________

Statistik kanske inte är det viktigaste, men vi kan se att det fyller en stor funktion för våra pedagoger. Dessutom är det oerhört lärorikt att ta del av vad vi kan göra för att nå ut till olika användare, vad som är intressant, vilka verktyg som används mm. Av vikt för alla som vill publicera material på webbplatser, bloggar, Facebook, Google+ eller Youtube.

Stefan Thorvaldsson

Annonser
Categories: IKT | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: