Jakten på den formativa bedömningen – SETT2014

Jonas Ryberg

Jonas började med ett kort resonemang kring Hatties forskningar. Vi har haft ett högt tempo på reformer. Få regler och reformer inbegriper den formativa bedömningen. Den summativa bedömningen tar lätt död på den formtiva. Hit och dit med IT. Skolan mot elevnära och formativt medan IT mot administration. Summerat så finns det en risk att det formativa kan försvinna.

Exempel från Tanum:

Utgångspunkt från formativ bedömning och tydligt seende mot ny teknik. Idé mot elevnära arbete. Måste vara funktionellt med plattor och webbaserat. En logik där den formativ bedömning stärkts.

Exempel från Tuna:

Vi vet vad vi gör och varför. Skapar en röd tråd och ett sammanhang. Få skolor och kommuner har denna tydlighet.

Exempel från Falköping:

Elevnära exempel utifrån måleskrivningar och samarbete. Utvärderingar och kamratvärderingar bl.a genom Google docs.

Slående saker:

Mål och mening.
Bilder o begrepp.

Gemensamma berättelser

Vi skapar en smidig formativ miljö i kommunen. (Michelagelo).
Vi vet vad vi gör och varför (Steve Jobs).
På upptäcktsfärd (Mulle Meck)

20140507-133024.jpg

Vilka bilder o begrepp?
Vilken berättelser?

Annonser
Categories: IKT | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: