Föder skolan kreativiteten?

Anders Erenius, Staffanstorp

Digiteket i Staffanstorp, följ dem på Facebook här
https://www.facebook.com/Digiteket

Innan skulle man bli något… Nu ska man bli någon!

Allt färre producerar allt mer! Mycket beroende på automatiseringen, robotar. Vad ska vi människor göra när vi inte längre behöver delta i produktionen? Jo, det som är unikt mänskligt, det är det vi måste satsa på. Vilka är våra unikt mänskliga egenskaperna?
1. Unika mänskliga förmågor
Socialförmågan, tankeförmågan och språkliga förmågan
2. Vår kumulativa kultur, den bygger vidare på redan existerande kultur. Den är allomfattande, påverkar alla delar av vår existens.
3. Oöverträffad ekologisk framgång
Människan finns på alla kontinenter, förklaringen heter anpassning.

Kultur är levnadssättet hos hela vårt samhälle.
Kreativitet är det som driver vår kultur, det som driver mänskligheten framåt, den som leder utvecklingen
Kreativitet innebär att bryta mönster

Konvergent tänkande – att hitta en förutbestämd lösning på ett problem.
Divergent tänkande – att hitta alternativa lösningar ”outside the box”
Vilket tänkande är det som skolan uppmuntrar? (”Tänka fritt är stort, tänka rätt är större”)
Vi blir bra på det vi tränar på! Men för att kunna göra kopplingar behöver vi ha vissa kunskaper. Utan kopplingar blir vi inte kreativa. Det talar för ämnesövergripande arbetssätt.

Är människan lat av naturen eller finns det en inneboende drivkraft till lärande hos var och en av oss. Vilken människosyn har vi?

Vad är det unikt svenska? Vi har inte så starka hierarkier, utan vår platta organisation och tillåtande miljöer (trygghet, tillåtande att misslyckas) det bäddar för att vi kan vara kreativa.

Så hur gör vi då?
”Om jag vill lyckas med att föra en människa mot en bestämt mål, så måste jag först finna denne där hon är och börja just där.” Sören Kirkegaard

Det fungerar bra i förskolan, men ju äldre eleverna blir desto sämre tenderar vi att ta hänsyn till deras utgångsläge.

”Learning by doing” John Dewey
Vi måste träna på det vi ska utföra.

Viktigt på riktigt! Vi behöver mottagare till det vi ska göra. Med riktiga mottagare skärper man till sig, man förbereder sig! Man vill vara på topp.

1. Skapa trygg kultur
2. Utgå från elevernas verkliga intressen
3. Skapa skarpa uppdrag

Annonser
Categories: IKT, SETT2014 | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: