Näthat och nätkärlek med Elza Dunkels

20140508-103304.jpg

Det finns ingen särskild nätmobbning! Grundproblemet är samma som annan mobbning, men det finns också vissa skillnader.

Näthat, ja det finns ett visst hat på nätet, men varför får kärleken på nätet så lite utrymme? Det flödar av ungas vänskapliga kärlek på nätet via olika sociala medier. Vi blir ofta mer extrema i våra uttryck på nätet, nätet förstärker uttrycken. Eftersom kommunikationen inte sker helt i realtid, kan det förklara varför vi uttrycker oss mer utvecklat, mer extremt vid skärmkommunikation. Reaktionerna kommer via skärmen i efterhand på det vi uttrycker, till skillnad på realtidskommunikation där vi ibland avläser lyssnarnas reaktioner innan vi talat till punkt och hinner då förändra vårt budskap. Detta innebär att öppenheten är större via skärmen på nätet.

Olika typer av hat
Politiskt hat – vuxna människor
Personligt hat – oftare yngre människor (skola, idrott, olika fysiska sammanhang)

Vana nätanvändare till exempel online-spelare är duktiga på att avläsa varandra via skärmen.

Maktrelationer
Talutrymmet och makten förflyttas via skärmen. På nätet har alla samma möjlighet att få talutrymme.

Unga är idag tränade på att befinna sig på bild. De är vana, de tränar sig varje dag med selfies, med bilder i sociala medier. Viktigt att vi vuxna förstår och att vi ser över våra egna attityder kring att publicera bilder på nätet.

Varför hamnar närmobbningen i skolan på skolan? Det finns ingen annan institution som kan hantera eller kan lyfta de frågorna. Dessutom tillbringar många unga väldigt mycket tid i skolan och har förtroende för skolan.

Det värsta som kan hända är skrämselpropagandan till vuxna, lärare och föräldrar. Är föräldrar och andra vuxna rädda och ser faran i första hand, så kommer vi aldrig kunna hantera, förebygga och möta barn och elever och hjälpa dem att motverka nätmobbning/näthat.

En möjlighet till fortbildning och guidning kring unga på nätet.
http://likabehandling.wikispaces.com
Gratis fortbildning, inget material som kostar pengar utan all litteratur, alla föreläsningar är kostnadsfria.

Samverkan
Vi saknar ofta rutiner för hur vi hanterar olika situationer tex om en elev blir uthängd på nätet. Detta är situationer vi behöver ha rutiner för i vår likabehandlingsplan.

Nödutgångar
Vi behöver se till att det alltid finns nödutgångar för unga. Att det finns vuxna att prata med, att vi alltid finns där, att man alltid kan säga ifrån att ”detta gör mig ledsen”. Unga behöver förstå att ibland får man bryta ett löfte, man får ljuga när ”förövaren/nätkontakten” hävdar att man lovat att hålla tyst om saker och ting.

http://netnanny.wordpress.com

http://www.Ask.fm/ungaonline

20140508-104839.jpg

Annonser
Categories: IKT, SETT2014, Skola | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: