Teach for India!

Srini Swaminathan @srini091
Magic, joy and dreams

20140508-144738.jpg

These words is about how a classroom can be successful! Magic, joy and dreams!

Ungefär hälften av barnen går i skolan i fem år, 1 av 10 barn har möjlighet att gå på college.

Efter oljefältsarbete ville Srini göra något mer. Han kunde köpa saker till sin mamma som gjort det möjligt för honom att gå i skola och utbilda sig men ville göra skillnad för fler så han började arbeta inom Primary School och blev lärare. Han ville förändra världen och klassrummet där eleverna lär sig. Han försökte göra eleverna glada genom att klä ut sig i början.

20140508-150042.jpg

Varför ska platsen där du föds göra skillnad vilka möjligheter du får? Beroende på vilken sida av järnvägen du föds har du helt olika förutsättningar.

Varför går du skolan frågade han eleverna. Svaren var olika: jag vill lära mig läsa, jag vill gå på college.
När det regnade och gatorna var fyllda med vatten upp till knät på barnen och de ändå kom till skolan frågade han: varför gick du till skolan idag när det regnar så mycket? För jag gillar skolan, jag vill lära mig, jag gillar dig fick han som svar.

20140508-150830.jpg

Som whiteboard fick han en plansch från en biograf, baksidan var vit och där kunde han projicera bilder i klassrummet. När den var utsliten fick han en ny. Kostnad 0kr.

20140508-150839.jpg
Om jag inte har en whiteboard i klassrummet varför inte bli en whiteboard själv?

20140508-151415.jpg
Har du inte resurser så försök hitta lösningar är det något som inte ger glädje låt bli!
En stor tvättkorg fick vara en läshörna, eleverna älskar den!
Teknik handlar inte om sladdar utan om att sprida glädje!

Lär dig engelska ord genom att titta på skräp. Vad står det på tandkrämstuben? Teeth
Första dagen med laptop i klassrummet total katastrof! 42 elever 1 laptop…
Vad vill du att eleverna ska göra med tekniken?

20140508-152046.jpg
Om jag inte kan ta med eleverna ut i världen och ge dem upplevelser så låt mig ta upplevelserna till dem i klassrummet med hjälp av tekniken!

När iPad kom ville Srini köpa en men det var för dyrt, han bestämde sig för att spara ihop till en. Han fick höra att man kan samla ihop pengar via sponsorer.
Han sprang marathon för att samla in pengar trots att han är astmatiker och inte klarar fysisk ansträngning en längre stund. Han marknadsförde detta på FB. På det viset fick han ihop pengar och kunde köpa iPads till klassen. Det blev 15 marathon!

20140508-152808.jpg

20140508-153542.jpg

Han klistrade in elevernas texter i en bok och sedan likadant ett år senare och visade därefter dem hur de utvecklat sitt skrivande.

Det spelar ingen roll vilka problem eller svårigheter jag har det som spelar roll är vad vill jag förändra för att lyckas!

Happiness is our foundation!

Anette Klarén

Categories: IKT | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

