Att förändra skolan med teknik: bortom ”en dator per elev”

Åke Grönlund, forskare och professor Örebro Universitet ”Unos Uno”

Att förändra skolan med teknik
IT i skolan är ett förändringsprojekt, inte i första hand ett teknikprojekt
Effektiv teknikanvändandet förutsätter förändrade arbetsprocessen – mer teknik men oförändrade processer leder bara till högre kostnader
Förändrade processer kräver god ledning och kollegial utveckling
Det krävs oxå målinriktning och uthållighet för det tar lång tid innan resultat kan visas.

IMG_0419.JPG

1:1 -Varför ska varje elev ha en dator?
(Hypotetiska påståenden)
1. Det står i läroplanen – falskt
2. Datorn är det moderna arbetsredskapet som alla använder; självklart ska man använda det i skolan också -sant, men det måste inte betyda datorer eller 1:1
3. Datoranvändningen kan göra undervisningen bättre – bara under vissa omständigheter
4. Man kan få mer undervisning för mer pengar – falskt hittills
Det är skillnad att ha tillgång till en dator direkt i klassrummet hela tiden istället för att behöva gå iväg till en datorsal

”Bättre” undervisning?
Hur då?
(Hypotetiska påståenden)
Man blir mer effektiv i sin informationshantering, vilket leder till bättre kunskap eftersom man spar arbetstid?
Det är roligare att lära sig med dator?
Bättre betyg/provresultat?
Elevernas förmåga att uppnå kvalitativa mål som samarbete och kreativt tänkande ökar?
Effektivisering av skolans arbete tex genom ökad tillgång till lärresurser på nätet?
Utveckla lärarrollen till mer guidande, handledande istället för föreläsande?

Bra blir bättre
Spridningen av resultaten är mkt stor
Skillnaderna mellan bästa och sämsta skolorna är stora, 1,5 steg på en femgradig skala
Skillnaden beror inte på tillgång till teknik utan på hur man utvecklat pedagogik och lärmiljö
2/3 av eleverna och lärarna upplever sig nöjda eller mycket nöjda med resultaten, men hur positiv man är beror mer på skolans kvalitet än på datorn
Andelen nöjda elever varierar stort, från 31% till 82%
Enskilda uppgifter, individuella arbeten ökar kraftigt

Vinster – för den som gör rätt
Ökad digital kompetens ökar skolans förmåga. Pedagogerna arbetar annorlunda och utnyttjar teknikens möjligheter
Ökad digitalkompetens ökar elevernas förmågor och självförtroende.
Kontakten mellan lärare och elever; ökad och högre kvalitet. Välorganiserat lärarlett arbete leder till fler kontakter där elevernas arbete tas ytterligare steg framåt (formativ bedömning) 34% av gymnasieeleverna och 17% av högstadieeleverna kontakter lärare minst en gång per vecka utanför skoltid för att diskutera skolarbeten. Lärarna är mer tillgängliga för eleverna med teknikens hjälp.
I vissa fall mätbart förbättrade prestationer.

Vad beror skillnaderna i resultaten SV och MA på?
Lättare att skriva på tangentbord än med penna
Social interaktion – texterna skrivs på riktigt, för verkliga läsare, diskuteras och förbättras
Formativ bedömning
Metoden teoretiskt underbyggd
Metoden systematiskt testad, först i liten skala (2010-11)
Uthållig kommunal satsning på lärarutbildning i metoden (2011-13)

Kostnader – för alla, i olika grad
Ökat arbete för lärarna. Förnyelse innebär merarbete. 1:1 innebär merarbete; fler informationskällor, ökad individualisering
Stress, fysiska besvär 50% av lärarna och drygt 1/4 av eleverna. Uppdrivet tempo i undervisningen, distraktion från sociala medier och ergonomiska faktorer
Den faktiska kostnaden är 3-5 ggr datorns kostnad i behovet av fortbildning och i den ökade tidsåtgången…

En ensammare skola?
Lägre lärartäthet redan p.g.a. direkta IT-kostnader
Stora dolda personalkostnader för att hantera datorn
Ökat läraryrkets för att ta fram nya uppgifter, material och göra mer komplicerade bedömningar
50-60% av elevtiden är ensamarbete
Både elever och lärare upplever ökat ensamarbete jämfört med tidigare
Ökade störningar i klassrummet

Annonser
Categories: IKT | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: