Programmering – knacka kod i förskolan och skolan

Datorer är inte magi. Det är människor som bestämmer vad den kan göra; kod, robotar, datologiskt tänkande och problemlösning. Programmering har börjat sprida sig och under hösten har fem skolor inom Barn- och ungdomsförvaltningen valt att ta steget och prova på programmering som en del av den ordinarie undervisningen.




Trönningeskolan (som startade redan våren 2014), Stenstorpsskolan, Sofiebergsskolan, Holms skola och Söndrumsskolan är skolor som har fått fortbildning i datologiskt tänkande och programmering. Detta är ett samarbete med dataprofessor Björn Regnell från LTH. Programspråket som inledningsvis använts är gratisprogrammet Kojo. Kojo, som programmeringsmiljö har en tydlig koppling till matematiken och även till språk. Kodspråket är textbaserad kod och ger eleverna verktyg till att själva skapa digitalt.

”Stockholms stad ska tillsätta en ”programmeringskommission” för att utreda hur programmering ska kunna ges en större plats i undervisningen. I dag är programmerare det vanligaste yrket i Stockholms län – 36.000. Bristen på utbildade programmerare kommer att öka mer framöver. Den är redan ett hot mot inte bara IT-branschen, utan också en rad andra områden och företag där programmering utgör en viktig grund.”*

I Estland får eleverna lära sig kod och att programmera redan på lågstadiet. Under 2015 har England tagit fram en ny läroplan där programmering ingår i det nya ämnet Computing och 2016 blir programmering ett eget ämne i Finland. I Sverige har tankar börjat gro om att införa det i läroplanen för grundskolan.



Som pedagog får man kanske fråga sig vad vill man med programmeringen och vilket syfte? Utan förståelse för hur digitala miljöer och verktyg är skapade, eller en grundläggande kunskap om vad programmering är och hur ett digitalt verktyg eller material är designat, är våra valmöjligheter begränsade i interaktionen. Kunskaper om kod, programmering och vår digitala samtid är viktigt för att förstå och vara en aktiv del i ett allt mer digitalt samhälle. Vet man hur datorer fungerar och kommunicerar, blir det möjligt att fatta bättre beslut, och lättare att förstå de beslut andra fattar. Idag finns det pedagogiska material och verktyg för att introducera programmering och digitalkunskap från förskolan och uppåt.


På alla PC inom BUF finns kodningsprogrammet Scratch redan installerat. I det går det till exempel att skapa berättelser, händelsefrekvenser etc. Arbetar man med yngre barn i förskolan eller i lägre åldrar är bi-roboten, BeeBot (som finns att testa inom BUF) ett utmärkt hjälpmedel, och för högre åldrarna finns ”robotarna” Ollie och Romo (som kommer att finnas på de skolor som arbetar långsiktigt med programmering). Det går också träna programmering genom att leka datorspel, exempelvis efterlikna A.L.E.X. (som finns att ladda ned till iPad) i klassrummet eller på andra sätt jobba med datalogiskt tänkande utan datorer. Det finns bra material på csunplugged.org med uppgifter som man kan anpassa för alla åldrar. Code.org är en annan bra sida att börja med om man känner sig osäker själv på vad det handlar om. Genom övningar och filmer kan man lära sig tillsammans med barn och elever. För lärplattor finns det en mängd olika appar, som lämpar sig för att förstå grunderna i programmering. Exempel på gratisappar är Hopscotch, Daisy the dinosaur, BeeBot, Kodable.

Är ni/du intresserad av att få stöd och hjälp i att utveckla programmering eller använda robotteknik i undervisningen? Diskutera med din förskolechef/rektor och be vederbörande ta kontakt med Jan Nilsson IT-utvecklare på BUF.


av Jan Nilsson och Elisabeth Hallén


*Digital teknik19/2 2015 och DN 10/2 2015

 

Annonser
Categories: IKT | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: