TorgIT

Lokaler och tider på TorgIT den 13 november

Beskrivning av seminarierna hittar du här nedan. Har du frågor angående TorgIT? Kontakta Anette Klarén via epost: anette.klaren@halmstad.se

TorgIT 13 nov -19.JPG

Seminarium

Beskrivning

Digitala verktyg i förskolan som en del i undervisningen

Kl. 15.00-15.30
Lokal: Aulan

Digitala verktyg är en viktig del i undervisningen som skall vara en del i undervisningen som våra andra arbetsverktyg/arbetssätt. Hur arbetar vi för att barnen ska vara producenter istället för konsumenter?
Caroline Wiking, rektor Engelbrekts förskola

Riktar sig främst till: Personal i förskolan, personal från skolan som vill ta del av förskolans arbetssätt, rektorer

 

Nya laborationer med digitala instrument

Kl. 15.45-16.15
Lokal: Drivbänken

Jag kommer visa hur vi använder digitala sensorer i våra laborationer och demonstrationer. Detta har inte bara ersatt andra mätinstrument utan även öppnat helt nya möjligheter. Teorier blir plötsligt verklighet. Jag kommer visa några exempel. Söndrumsskolan har deltagit i ett projekt som heter RCL, real classroom laboratory. Detta har gett oss möjlighet att testa ny digital utrustning inom STEM (science, technology, enginering, mathematics).
Hanna Rydne, lärare Söndrumsskolan

Riktar sig främst till: NO-lärare som undervisar på högstadiet eller gymnasiet, samt skolledare och alla som är intresserade av nyheter inom NO-undervisning.

 

IST-medgivande – så kan det fungera

Kl. 15.45-16.15
Lokal: Musteriet

IST-medgivande är ett verktyg för att digitalisera förskolans/skolans blanketter. Vi visar hur det används och vill gärna ha en dialog med er om vilka blanketter ni ser att man kan skapa i verktyget.
Charlotte Fredin, Michaela Stenström, Planeringsavdelningen

Riktar sig främst till: Personal i vår verksamhet

 

Kommunlicenser och verktyg för iPad

Kl. 17.15-17.45
Lokal: Hörsalen

Workshop med genomgång av olika program och funktioner för iPad för elevernas språk-, läs- och skrivutveckling. Visning av bl.a. talsyntes, rättstavningsprogram, diktering, inlästa läromedel etc.
Johanna Kristensson, Leg logoped & språk-, läs- och skrivutvecklare FoU Kärnhuset

 

Kommunlicenser och verktyg för Chromebook

Kl. 16.30 -17.00
Lokal: Aulan

Workshop med genomgång av olika program och funktioner för Chromebook för elevernas språk-, läs- och skrivutveckling. Visning av bl.a. talsyntes, rättstavningsprogram, diktering, inlästa läromedel etc.
Johanna Kristensson, Leg logoped & språk-, läs- och skrivutvecklare FoU Kärnhuset 
Barnens berättelse med digitala verktyg

Kl. 16.30-17.00
Lokal: Hörsalen

En presentation i hur vi arbetar för att synliggöra barnens berättelser med hjälp av digitala verktyg. Genom att arbeta med barnens digitala kompetens så skapar vi också förutsättningar för barnen att få fler sätt att uttrycka sig på.
Johnny Stenberg, förskollärare Fyllinge förskola

Riktar som främst till: Pedagoger i förskolan

 

Vrid och vänd på en presentation i PowerPoint

Kl. 17.15-17.45
Lokal: Aulan

Tips och tricks  i din presentation. Hur du kan utveckla din powerpoint och använda den på flera sätt.

Stefan Thorvaldsson, utvecklare inriktning IT och lärande, FoU Kärnhuset

 

Tema hälsa med aktivitetsarmband

Kl. 15.00-15.30
Lokal: Drivbänken

Söndrumsskolan har deltagit i RCL projektet där vi haft fokus på IKT koppalt till i första hand No. Detta mynnade ut i ett ämnesövergripande arbete med temat Hälsa. Till vår hjälp har vi använt oss av aktivitetsarmband som skolan lånat ut till eleverna. Vi berättar om hur vi arbetat och hur våra elever upplevt arbetet.
Camilla Carlsson och Emil Tillander, lärare Söndrumsskolan

Riktar sig främst till: Högstadium och gymnasium.

 

Loops – digitala verktyg i såväl praktiska som teoretiska ämnen

Kl. 15.45-16.15
Lokal: Aulan

Vi tänkte visa hur man kan använda den digitala plattformen Loops i arbetet med andra digitala plattformar, tex Minecraft och Scratch. Vi kommer gå igenom vad Loops är för något och hur du kan använda det i både praktiska och teoretiska ämnen.
Sandra Hallner Lok och Martina Bystedt, lärare Jutarumsskolan

Riktar sig främst till: Åk 1-5

 

Läsförståelse och Polyglutt

Kl. 15.45 -16.15
Lokal: Hörsalen

Kl. 16.30-17.00
Lokal: Musteriet

Vi berättar om hur vi använder en läs-app för att träna läsförståelse
Gustav Persson, Linda Neborg och Pernilla Salo, Skolbiblioteken
Digitala resurser utan kostnad

Kl. 17.15-17.45
Lokal: Drivbänken

Tips på digitala resurser som du kan använda i undervisningen utan kostnad.
Åsa Karlsson, utvecklare med inriktning IT och lärande, FoU Kärnhuset 
Engagerade elever i matematikundervisningen genom Matteappen

Kl. 16.30-17.00
Lokal: Drivbänken

Ett seminarie som kommer att visa exempel på hur eleverna blir engagerade i matematikundervisningen genom Matteappen. Matteappen är ett digitalt läromedel som fungerar att använda på iPad eller chromebook.
Freddy Pettersson och Elin Sandström, lärare på Snöstorpsskolan och Brunnsåkerskolan

Riktar sig främst till: Årskurs 4-9

 

Hur kan kortfilmer (t.ex från Youtube) anpassas för att skapa spännande lyssningsaktiviteter med bildstöd för elever?

Kl. 15.00-15.30
Lokal: Hörsalen

Språklärare söker ofta efter filmer, korta berättelser och lyssningsaktiviteter på en passande nivå för sina elever. Men det är svårt eftersom de flesta inte är gjorda för att lära ut ett språk. Men genom att kombinera scener i videoklipp med ditt eget anpassade språk får du både en spännande berättelse och ett begripligt språk som är anpassat för eleverna. I seminariet pratar jag om vad du bör tänka på när du anpassar material och visar hur jag använder mitt anpassade material under en lektion.
Michael Ballon, lärare Brunnsåkerskolan

Riktar sig främst till: Språklärare

 

Teams i skolarbetet – fördelar och nackdelar 

Kl. 16.30-17.00
Lokal: Bakfickan

Ett förslag på hur man kan använda Teams i klasserna och vilka begränsningar som vi har upptäckt.
Carl-Gunnar Beckman, lärare Brunnsåkerskolan

Riktar sig främst till: Pedagoger

 

Social medier och kränkningar

Kl. 15.00-15.30
Lokal: Bakfickan

Majoriteten av våra elever är aktiva på sociala medier idag och en stor del av deras sociala umgänge sker via just sociala medier. Hur ska vuxna i skolan agera när elever blir utsatta på olika sätt via sociala medier och vilket ansvar har vi? Vad säger lagstiftningen om kränkningar på sociala medier och skolans ansvar? Hur skall skolan göra om en misstänkt kränkning har skett på fritiden? Dessa frågor och mer samtalas om under detta pass.
Maria Seger, utvecklare inriktning jämställdhet mot förskola och skola, FoU Kärnhuset 

 

Vi måste prata om porr

Kl. 15.45-16.15
Lokal: Bakfickan

Enligt forskning är barn i genomsnitt cirka 12-13 år när de börjar söka aktivt efter nätporr och många barn exponeras även ofrivilligt när de är ännu yngre. Detta i kombination med begränsad sexualundervisning i skolan ökar risken för att många barns primära introduktion blir nätporren. Vilka konsekvenser får spridningen av porr hos barn och elever? Vilken påverkan får porr med inslag av våld, övergrepp och förtryck för elevers uppfattning om relationer, sexualitet och samtycke? Hur ska vi prata om porr med barn och elever? Ett pass om att vi måste våga prata om porr.
Maria Seger, utvecklare inriktning jämställdhet mot förskola och skola, FoU Kärnhuset 

 

 

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Mitt Flippade Klassrum

"Education is not a preparation for life - education is life itself"

Omvärldsbloggen

IKT i skolan & förskolans värld

Logopeden i skolan

IKT i skolan & förskolans värld

Datastudion

IKT i skolan & förskolans värld

%d bloggare gillar detta: